Otwarcie własnej kawiarni, która będzie serwować wyłącznie napoje i desery wegańskie, wydaje się bardzo dobrym pomysłem na biznes. Niemniej jednak przed ugoszczeniem w swoich progach pierwszych gości konieczne będzie dopełnienie kilku obowiązków natury prawnej i organizacyjnej. Własna kawiarnia wegańska – od czego zacząć prowadzenie biznesu?
Dobry biznesplan podstawą działań
Każdy dobrze prosperujący biznes funkcjonuje w oparciu o skuteczny biznesplan. Sporządzając go, należy zastanowić się przede wszystkim nad:
- źródłami finansowania – można tutaj skorzystać z dotacji celowych, kredytów czy oszczędności własnych,
- miejscem prowadzenia działalności – właściciele kawiarni zazwyczaj wynajmują lokal pod działalność,
- menu – dotyczy zarówno napojów, jak i deserów,
- wyposażeniem kawiarni – w jakie sprzęty, meble i akcesoria trzeba będzie zainwestować.
Warto mieć na uwadze, że pierwsze miesiące prowadzenia działalności gospodarczej zwykle wiążą się z koniecznością ponoszenia wysokich kosztów, których nie sposób pokryć z osiąganych przychodów. Dlatego też bardzo istotne jest znalezienie dobrych źródeł finansowania, które pozwolą przetrwać najcięższe miesiące.
Jakich formalności dopełnić, otwierając własną kawiarnię wegańską?
Otwarcie i prowadzenie własnej kawiarni wegańskiej wymaga dopełnienia wielu formalności. Przede wszystkim trzeba założyć działalność gospodarczą – można to zrobić w formie działalności jednoosobowej bądź spółki. Należy jednocześnie wybrać formę opodatkowania oraz dokonać niezbędnych zgłoszeń w Urzędzie Skarbowym oraz Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Urządzając kawiarnię, trzeba pamiętać o zasadach, jakie narzuca sanepid. Przed jej otwarciem właściciel będzie musiał dokonać zgłoszenia, a miejsce zostanie sprawdzone przez wyznaczonego pracownika Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. Warto wziąć to pod uwagę, gdyż w przypadku niedopełnienia obowiązków właściciel będzie musiał wprowadzić zmiany, które związane będą z kolejnymi kosztami.
Jak opracować menu?
Opracowanie menu to jeden z najważniejszych aspektów, nad jakimi musi zastanowić się potencjalny przedsiębiorca. W karcie powinny znaleźć się znane napoje oraz desery, a także takie, których można spróbować wyłącznie w kawiarni. Dobrze, jeśli właściciel posiada zdolności kulinarne bądź nawiąże współpracę z doświadczonym kucharzem. Jeśli w okolicy działa podobna kawiarnia, najlepiej opracować autorskie menu, tak aby klienci mieli jeszcze większy wybór. Kopiowanie w tym przypadku nie jest najlepszym rozwiązaniem, gdyż nie pozwala pozyskać nowych gości i zatrzymać ich przy sobie.
Jak znaleźć pracowników do kawiarni?
Prowadzenie kawiarni na własną rękę przy jednoczesnej obsłudze klientów jest praktycznie niemożliwe, dlatego warto pomyśleć nad zatrudnieniem pracowników. Na początek odpowiednią formą zatrudnienia będzie umowa zlecenie, która związana jest z mniejszymi kosztami, niż umowa o pracę. Ponadto w ramach umowy zlecenie chętnie podejmują współpracę studenci oraz osoby poszukujące pracy tymczasowej. Gdzie znaleźć pracowników? Oferty pracy w gastronomii najlepiej umieszczać w dedykowanych portalach, które często odwiedzają potencjalni kandydaci. Na początek warto zatrudnić przynajmniej jedną kelnerkę oraz osobę przygotowującą zamówienia dla klientów. Jeśli jednak kawiarnia czynna jest od rana do wieczora, dobrze rozważyć zatrudnienie większej liczby osób.
Kawiarnia wegańska – od pomysłu do realizacji
Od sporządzenia dobrego biznesplanu do jego zrealizowania daleka droga, dlatego warto podejmować trafne decyzje w krótkim czasie. Bardzo istotnymi aspektami są lokalizacja punktu gastronomicznego oraz menu. Dzięki dobrej lokalizacji można pozyskać więcej klientów, którzy zamówią nie tylko napoje i desery na miejscu, lecz również na wynos. Jednocześnie należy zadbać o odpowiednią reklamę, tak aby informacja o nowej kawiarni trafiła do jak największej liczby osób. Warto postawić przede wszystkim na reklamę internetową, a także wizualną, na przykład w formie banerów czy ulotek promocyjnych.
Artykuł napisany przy współpracy z Aplikuj.pl